måndag, april 18, 2011

Vårkänslor och träningsenergi!

Alldeles underbart varmt och soligt vårväder skäms vi bort med, jag och Sky tillbringar så mycket tid vi bara kan utomhus och träning av mer jaktrelaterad sort har satts igång.

Målet är till att börja med att befästa ut-kommando och dirigering. Igår kväll tog jag mig ner  i Hågadalen och tränade ut-kommando med Sky, först längs ett staket, sedan på en stor fri yta i ordentlig motvind så att det inte skulle bli för svårt. Jag la ut tre stycken dummies i rad,  och ökade efterhand avstånden så att han när vi var klara gick minst hundra meter ut för att hämta apporten. Sky var hur duktig som helst och själv lyckades jag låta bli att gå för fort fram, vilket jag ju har en tendens att göra ibland.. :)

I förra veckan träffade vi Ulrika och Lycka på Gipen för att hundarna skulle få leka, och vi bestämde oss då för att boka in ett träningstillfälle tillsammans. Det blev idag, vi tog oss ner i Håga för att få lite öppna stora ytor att träna utkommando på och hittade en "Linnéstigen"-stolpe som var perfekt ämnad att lägga apporterna vid. En hel hög apporter hade vi med oss :) Vi gick sedan tillsammans med hundarna i en cirkel runt stolpen och började med att släppa på ca 50 meters avstånd för att sedan öka det. Idag lyckades jag gå lite snabbt fram och när jag släppte Sky på ca 100 meter och i medvind så gick det mindre bra. Jag minskade då avståndet till stolpen tills han hittade och sen backade jag lite igen och skickade. Efter en stund hittade vi en 3 meter bred "väg" som linjerades av dike på vardera sida, och vi insåg att detta var alldeles ypperligt att träna utkommando på så vi la ut sex apporter längs denna och skickade hundarna, som båda skötte sig exemplariskt! Jag är så glad för min lilla spillevink, han är helt underbar :D Nu har vi bokat nästa träningspass till måndag, annandag påsk, men först blir det påskfirande hemma i Skövde!

Glad Påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar