torsdag, februari 03, 2011

Jag och Sky vi knatar på med vår vardag, som för det mesta ser ganska lik ut från dag till dag. Upp kl 6, en timmes promenad, skola eller plugga hemifrån på förmiddagen, och under eftermiddagen är det alltid något möte på kåren att gå på eller dyl. :)

I tisdags var en väldigt trevlig dag, förutom morgonpromenaden var vi ute och sprang med klasskompis Emma efter skolan, 6 km blev det, sen gick vi hem och åt och jag duschade och därefter tog vi oss tillbaka till kåren för att gå på ett möte och sen var det hundträning!

Detta pass tillägnades träning av utgångsposition/fotposition, vilket var alldeles toppen eftersom jag verkligen varit i behov av att ta tag i precisionen när det gäller Skys position. Vi introducerades för "klossen", shapea hunden till att gå med frambenen på en kloss/bok el dyl. och flytta bakbenen runt sig själv. Kände till metoden sedan innan men har inte tränat den med Sky förut, men han var hur bra som helst och vi gick framåt i rasande fart! Eftersom jag redan jobbat en hel del med fot innan så tog det ju inte lång tid för honom att förstå vad övningen gick ut på. Jag var sjukt nöjd när jag for hem i tisdags, och ännu gladare blev jag igår när jag hade ett litet träningspass med honom hemma på kvällen där han verkligen lyckades spika positionen riktigt bra först med och sedan utan boken!

Jag har dock ett problem som jag måste jobba med, Sky har ju en tendens att bli så ivrig när man tränar att han gnyr.... men nu när grunden sitter tänker jag att det är dags att gå vidare och se till att bli av med det där. Har lite idéer om vad jag ska göra, vi får se hur det går :)

Förutom att repetera och träna fotpositionen igår tränade vi även på ligg och sitt. Läggandet måste jag säga börjar bli riktigt bra, med hakan i marken och allt. Sitt däremot har jag ju inte tidigare tränat som något "tävlingslydnadsmoment" så där är han väldigt ojämn, seg och så vidare. Det är dags att ta tag i nu! Lättast tycker jag har varit att träna sättandet från liggande position, för det gör han ganska bra. Han behåller bakbenen på samma ställe och går upp med frambenen, detta behöver dock tränas till att gå mycket snabbare men jag känner att det är i den änden vi börjar. Lite tränar jag också genom att kalla in honom så att han kommer rakt framför mig och nära, då brukar han sätta sig snabbt och korrekt så där är också ett tillfälle att utnyttja till att börja med.

Det är så fantastiskt roligt att jobba med Sky, han ger alltid 110% och vill så gärna göra rätt :) Helt fantastiskt vilken hund jag har, och nu börjar jag nästan tro att vi kan starta vår första lydnadsetta senare i vår! ;)

Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar