torsdag, januari 27, 2011

Tuff tuff tåget går..

.. i en rasande fart! Fast det är ju såklart tiden jag menar. Är nu inne på andra veckan av den här terminens första kurs, som går ut på att vi ska lära oss en hel massa sjukdomar. Det är riktigt kul att vara veterinärstudent nu kan jag säga!

Jag var på hundträning på kåren med Sky i tisdags igen, då tränade vi på sitt med störning, så som att jag skall kunna hälsa på en annan person utan att hunden flyger i luften och ska hälsa själv, eller att någon annan person gör störning medan jag bibehåller kontakten med hunden. Sky var riktigt duktig och en person som han aldrig hälsat på förut kunde lägga handen på honom utan att han bröt kontakten med mig. Då blev jag stolt och glad :)

Vi har verkligen kommit igång med promenaderna igen nu också, sedan jag blev frisk i min hals, och nu går vi en timme varje morgon mellan sex och sju, tar oss fram och tillbaka till Ultuna samt går ytterligare minst en timme utspritt på ett par promenader under dagen. Det är skönt att vara igång! I tisdags var vi dessutom ute och sprang med Pernilla, en klasskompis, efter skolan. Det ska bli en återkommande aktivitet med löpträning på tisdagar, vilket känns väldigt skönt för det är precis vad jag behöver för att komma igång efter vinteruppehållet.

En klasskompis har för några veckor sedan skaffat sig en Grand Danois valp som Sky har fått leka med en del, bland annat flera timmar idag när jag var på skolan fick Sky vara med Matilda och Nilah på kåren för det var så kallt ute och jag glömde ta med Skys täcke så jag tyckte inte han skulle behöva sitta i hundgården :)

Idag träffade vi även på en åtta månaders korsning schäfer-labrador, vars husse meckar med ambulatoriska klinikens fordon och verkar vara lite av en alltiallo. Han var toppentrevlig och ska ta med sig några märgben i morgon som jag ska få, tydligen har han stora lager!

Det här blir ett långt inlägg (måste finna tid att skriva oftare) men måste bara nämna att jag igår var på kåren på en paneldebatt om villkorad läkemedelsanvändning för mjölkbönder som var otroligt intressant. Panelen bestod av åtta erfarna personer, som bla representerade jordbruksverket, lantbruksdepartementet, SVA, Svensk Mjölk och andra viktiga aktörer i frågan, samt så satt där även en mjölkbonde, en veterinär (som har stor erfarenhet av behandling av bla masiter som frågan delvis handlar om) och ytterligare ett par personer. Det blev en mycket lärorik diskussion och vi lyckades verkligen under kvällen belysa en del viktiga saker som jag hoppas att de som arbetar i pilotgruppen tar till sig som konstruktiv kritik, för det finns en hel del oklarheter i projektet, framför allt vad gäller sambandet mellan syftet och åtgärden.

Jag skulle kunna skriva massor om detta men det orkar ni ändå inte läsa, är ni intresserade så är det inte svårt att hitta information om projektet. Piloten drar igång i februari i år och skall sträcka sig ett år framåt.

Ha en trevlig kväll, och snart även en trevlig helg, det är ju trots allt fredag i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar